Tijdens een netwerkborrel of ondernemersontbijt, keuvelend met collega-ondernemers over business en hoe dat nou aan te pakken en zo, mag ik nog weleens graag een knuppeltje in het hoenderhokje  gooien: “Ik ben een ondernemer die niet luistert naar zijn klanten”….

Gesprekken verstommen, monden vallen open, nekken verdraaien zich. Vloeken in de kerk is het. Erger nog! Een ondernemer die bekent dat hij niet luistert naar zijn klant! Een gotspe.

 

 

Maar kijk… dat zit zo

Maar kijk… dat zit zo. Als verkoopstylist optimaliseer ik de uitstraling en de presentatie van woningen die in de verkoop staan, of komen. Een huis wordt nu eenmaal voor een groot deel om emotionele redenen gekocht! Het interieur van een woning kan je daarbij op slimme wijze inzetten om het gevoel van de koper te beïnvloeden. Bij het stylen van het interieur ga ik volledig voorbij aan de persoonlijke smaak of wensen van mijn klant. Sterker nog, waar de interieurstylist een moodboard  zou maken, vraag ik niet eens naar zijn favoriete kleur! Mijn uitgangspunt is namelijk de smaak en de wens van de doelgroep voor de te verkopen woning.                                                                                                                                                                                                                                                 Wel weet ik mijn klant er van te overtuigen dat gedateerde bankje te vervangen, de persoonlijke verzameling even uit zicht te slepen, dat rommelkamertje te presenteren als volwaardige slaapkamer.

Praktijk

Uit mijn eigen praktijk heb ik er inmiddels vele voorbeelden van hoezeer verkoopstyling werkt . Inmiddels heb ik honderden huizen mogen stylen, en geloof me: het is een zeer krachtige marketingtool voor het duurste object dat men ooit in zijn leven zal kopen of verkopen. In een slechte woningmarkt betekent verkoopstyling, ook wel vastgoedstyling genoemd, vaak het verschil tussen wel of niet verkopen. In een woningmarkt ‘met de wind in de rug’ leidt verkoopstyling tot onverwacht hoge verkoopresultaten!

Kortom. Ik mag dan niet luisteren naar mijn klant…Ik geef hem wel  precies waar hij om vraagt!

(Slaapkamer: Links voor verkoopstyling, rechts na verkoopstyling).

OLYMPUS DIGITAL CAMERAsuc_1999