Een tijdje terug werd ik gevraagd bij een woning in het midden van het land. Hij stond al een klein jaar in de verkoop  en trok tot op dat moment niet meer dan een hand vol bezichtigingen. Laat staan dat er ooit een bod was geweest….niks, noppes, nada.

Verbazing

Mijn verbazing was groot. Wat ik zag was een Heel Leuk Huis. Maar dan ook echt! Een gewilde bouwstijl (ergens uit de jaren twintig), rietgedekte kap, dubbele garage,  perfecte ligging met grote tuin en volop privacy, kortom… een huis om op slag verliefd op te worden. En niemand die dat zag?? Uiteraard had dit huis ook, zoals voor zoveel huizen geldt, minpunten. De keuken was netjes, licht en ruim, maar toch enigszins gedateerd. Niet verwonderlijk, een keuken dateert doorgaans al na drie jaar.  De badkamer dan…  die was bepaald over datum. En dan bedoel ik ook werkelijk over datum.  Verder kon ik eigenlijk niet zo heel veel minpunten ontdekken, behalve dan… de presentatie van de woning op Funda. Het huis was inmiddels onbewoond, het meubilair dat er in stond viel ongetwijfeld erg in de smaak bij mensen op leeftijd, maar tja…. dat was nu net niet de doelgroep voor deze woning. De parketvloer was eentje van het ‘rode’ soort en glanzend. Jaren terug heel erg geliefd, maar niet meer helemaal van nu en wel zeer bepalend voor de uitstraling van de woning. En dan was er nog een dingetje dat mij zorgen baarde: De verkopende makelaar bleek bij de bezichtigingen die er waren geweest vooral de nadruk te hebben gelegd op zaken die aanpak behoefden: de schuifpui zou vervangen moeten worden door openslaande deuren, de open haard moest een moderne worden, de parketvloer was aan vervanging toe, om over de badkamer al helemaal niet te spreken…. Ik werd alleen al van het verhaal moedeloos..

Styling voor de verkoop

In mijn optiek is het de kunst van verkoopstyling om te laten zien hoe leuk een huis NU al is…. Wanden wit sausen geeft een verbluffend effect op de ruimtelijke beleving, en maakt de sfeer in de ruimte fris en helder. Een versleten en muffige vloerbedekking vervangen voor een voordelig maar hip uitziende laminaat doet letterlijk wonderen. Vloer opschuren en  een matte finish geven, het zijn de kosten niet maar geeft een totaal andere beleving. De open haard van een stucwandje voorzien en in moderne tinten schilderen… het maakt een wereld van verschil. En wat is er mis met een schuifpui? Uiteraard helemaal niets…de boodschap zou hooguit kunnen zijn dat als de nieuwe bewoners over een paar jaar geld en zin hadden om dromen waar te maken, openslaande deuren tot de mogelijkheid behoorden.  De keuken? Tja, hij was netjes, licht en ruimtelijk en kon best nog even mee.  Toen de basis eenmaal geoptimaliseerd was (en nee, we waren niet bezig met een woning die instapklaar zou worden opgeleverd, dus de afwerking hoefde heus niet tot-in-de-puntjes), richtten we de woning sfeervol en volgens de laatste woontrends in. Verlichting op strategische punten. Hier en daar een kleurig accentje en vooral ook: laten zien hoe deze woning het best tot zijn recht komt. En last-but-not-least koos de verkoper uiteindelijk voor een andere makelaar, eentje die wel in staat was enthousiasme voor dit fantastische huis over te brengen want hey, als de makelaar al moedeloos door het huis sjokt gaat niemand erin geloven, toch?

Het resultaat

Het huis kwam weer op Funda vlak voor de NVM Open Huizen route (een beetje mazzel mag wel he?). Er kwamen maar liefst 75 mensen kijken, naar dit pareltje in het midden van het land. Nog geen drie weken later was de verkoop een feit.

Laatst hoorde ik van een klant over een makelaar die had gezegd dat verkoopstyling ‘zonde van je geld is’. Wat zou ik toch graag eens de discussie aangaan met vertegenwoordigers van deze visie.

(Let op: onderstaand voor/ na voorbeeld hoort niet bij bovenbeschreven casus, maar is een ander voorbeeld waar verkoopstyling leidde tot het gewenste resultaat: Verkoop!)

.