Uiteraard gebeurt het dat verkopers besluiten geen verkoopstyling in te zetten bij het verkopen van hun woning. Laat ik je eens meenemen naar de drie meest gebruikte argumenten voor een NEE…

Mijn huis verkoopt ook zo wel….

In een aantal gevallen kan ik dat volmondig beamen. Klopt. In de huidige markt, in een gewilde omgeving (Amsterdam! Haarlem! Etc!) verkoopt een huis ook zo wel. En als je maar laag genoeg prijst verkoopt vrijwel elk huis ‘ook zo wel’. Maar daar zit hem nu juist de crux! Want is het niet zo dat ELK product waar een goede marketingcampagne op los gelaten wordt BETER verkoopt? En dat is wat verkoopstyling is: marketing voor je te koop staande woning. Niet meer en niet minder. Die marketing levert je heel erg veel meer op dan je er aan uitgeeft. En geloof me, dan hebben we het niet over een paar honderd euro. Het kan letterlijk vele duizenden euro’s schelen.Het gaat er niet om DAT hij verkocht wordt… het gaat er om HOE hij verkocht wordt.

Ze kijken er maar doorheen…

Ooit was ik in een landhuis van pakweg 2 miljoen euro. Een droomhuis, op een droomplek. De Betuwe in Noord Holland zeg maar… Het huis stond al maanden in de verkoop en ‘deed’ niks, nada, noppes. De presentatie liet te wensen over. Het huis was ingericht met gedateerd meubilair en had daardoor een uitstraling die eerder paste bij een bejaardenwoning dan bij een luxe villa. De woning was al eens anderhalve ton gezakt in vraagprijs, maar nog steeds geen belangstelling. De bewoners waren er wel klaar mee, die wilden verhuizen! Nadat ik mijn toelichting over verkoopstyling gegeven had, en uitgelegd had waarom de uitstraling moet matchen bij dat wat de doelgroep wil zien, knikten de bewoners instemmend. Zij waren ook niet op hun achterhoofd gevallen en snapten ‘marketing’ maar al te goed. Echter, de eigenaresse van de woning vertelde mij dat ze wilde dat het huis verkocht werd om ‘het wezen en de authenticiteit van dit huis’. Een ingewikkelde manier om te zeggen: Ze kijken er maar doorheen. Wat mij betreft een heel legitiem principe.
Maar wel een dure… nog eens anderhalf jaar later en weer enkele tonnen gezakt vonden ze dan toch eindelijk die ene koper ‘die er doorheen kon kijken’.

Verkoopstyling kost geld…

En hier komt dan mijn driewerf NEE om de hoek! Uiteraard… in eerste instantie moet er wat geïnvesteerd worden. Potten witte verf, kapotte ditjes en datjes vervangen, plinten die al zes jaar in de garage staan nu dan toch eindelijk monteren, lampen op strategische plekken plaatsen…En ja, zo nu en dan adviseer ik OOK om meubilair te vervangen. Altijd voeg ik eyecatchers en stylingitems toe. Als die nog niet in de woning aanwezig zijn, dan worden ze aangeschaft. Opruimen en weghalen zijn gratis. Maar kosten WEL energie en inspanning. Dus tot zover klopt het: Verkoopstyling kost (geld). Maar dan! Waar is dit nu allemaal om begonnen… om (heel) veel meer opbrengst te genereren. En dan hebben we het niet over een paar honderd euro (want laat dan al dat gedoe maar zitten), maar over duizenden, in sommige gevallen zelfs ‘iets met 4 nullen’ meer.
Dus nee, nee, nee…. verkoopstyling kost niet, verkoopstyling levert op.

Voor verkoopstyling/ na verkoopstyling:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

nieuwe-karselaan_9a_amstelveen-1