Of…
Ben jij op zoek naar een makelaar die stunt met zijn verkoopresultaten…??
Ik mag hopen dat laatste!
Reken even mee:
Op een woning van laten we zeggen € 200.000 die jij verkoopt rekent makelaar A 0,4 % meer courtage dan makelaar B. Toegegeven, dat scheelt € 800. Maar voordat je gaat kijken naar wat de KOSTEN van een makelaar zijn, is het veel zinniger te gaan kijken naar wat de makelaar jou OPLEVERT. Daar schakel je hem of haar uiteindelijk voor in nietwaar? Om jouw woning zo snel mogelijk, tegen een zo hoog mogelijke opbrengst te verkopen.
Stel nou dat die makelaar A er in slaagt je woning voor 10.000 euro meer te verkopen dan makelaar B. KOST je per saldo 5 tientjes meer dan wanneer je voor makelaar B had gekozen. Wat het je OPLEVERT is echter evident : Je krijgt 9950 extra afgetikt op je bankrekening. Serieus geld zou ik zo denken…
Doorvragen
Jawel, hoor ik je nu denken, maar wie zegt mij dat die duurdere makelaar beter presteert dan de goedkopere makelaar? Tja… Dat weet je dus niet zeker van tevoren. Maar je verstand EN je gevoel een woordje mee laten spreken bij jouw keuze voor een makelaar levert je vast en zeker heel wat informatie op. Vraag bijvoorbeeld naar zijn of haar onderbouwing van de geadviseerde verkoopprijs. Waarom ligt die prijs bijvoorbeeld lager of hoger dan zijn concurrent? Lager dan de marktwaarde aanbieden scheelt jou klinkende munten. Maar door hem hoger dan de marktwaarde aan te bieden prijs je jezelf letterlijk uit de markt, en ook dat kost jou uiteindelijk heel veel geld. Ergo, een marktconforme vraagprijs is ontzettend belangrijk!
Onderscheidend vermogen
En dan, last but not least: vraag eens naar zijn (of haar) marketingplan! Hoe gaat hij zich onderscheiden van zijn collega’s? Hoeveel waarde hecht hij aan een uitstekende beeldpresentatie, immers het ultieme middel om potentiële kopers te verleiden tot een bezichtiging! Welke presentatiemogelijkheden koopt hij in bij Funda? Durft hij verbeterpunten van jouw woning te benoemen, of praat hij je naar de mond? Adviseert hij verkoopstyling, voor een perfecte uitstraling op Funda, wat vrijwel zeker leidt tot meer bezichtigingen en DUS een NOG sterkere onderhandelingspositie voor jou als verkoper? (Misschien is het antwoord wel: Dit huis verkoopt zichzelf. In dat geval kun je met een gerust hart afscheid nemen, dan verkoop je hem natuurlijk liever zelf). Kortom, kies je voor een makelaar die jou met rationele argumenten het gevoel geeft dat hij het beste verkoopresultaat gaat behalen, dan zit je gebeiteld. En die 0,4 % extra courtage is hem dan uiteindelijk van harte gegund. Toch?
Misschien lijkt bovenstaand verhaal een open deur. Maar geloof me, ik hoor nog te vaak dat verkopers zich bij hun keuze voor een makelaar laten leiden door de laagste courtage, liefst in combinatie met de hoogst geadviseerde vraagprijs.
Tot slot een knoop-in-je-oren motto van 1 van mijn favoriete makelaars:
het gaat er niet om DAT we hem verkopen, het gaat erom HOE we hem verkopen
O ja… die verkoopstyling dus.